Maklumat jawatan kosong terus ke notifikasi fon anda, subscribe channel Telegram dibawah:

Memohon Kerja Melalui Email. Ini Yang Perlu Anda Tahu

Salah satu cara yang paling digunakan untuk memohon pekerjaan hari ini, adalah dengan mengirim surat permohonan jawatan (Resume) melalui e-mel. Ini terutama selalu berlaku pada majikan yang tidak memiliki sistem permohonan kerja online. Disini Kami kongsikan sedikit tips untuk anda memohon kerja melalui email

Memohon Kerja Melalui Email. Ini Yang Perlu Anda Tahu

Untuk memohon pekerjaan melalui emel, anda perlu tahu tentang beberapa perkara penting, antaranya ialah:

  • Pastikan anda menggunakan alamat emel yang yang formal – Perkara ini mungkin nampak remeh dan biasa. Namun kebiasaanya banyak permohonan kerja yang tidak dilayan kerana alamat emel yang digunakan sewaktu memohon kerja tidak sesuai. Sebaiknya gunakan nama anda sebagai alamat emel tersebut.

    Majikan pastinya menerima ratusan emel setiap hari. Pastinya mereka mahukan seseorang yang serius dan tidak membuang masa mereka. Jadi elakkan penggunaan emel yang kurang sesuai seperti siticomelgiler@gmail.com dan sebagainya.
  • Perlulah ada kesungguhan – Jangan anda cc semua emel permohonan kerja anda kepada semua syarikat yang hendak anda minta. Sebaik-baiknya kajilah satu persatu syarikat tempat anda ingin memohon pekerjaan. Hantarkan emel khas bagi setiap jawatan dan syarikat tempat anda memohon pekerjaan.
  • Tulis tajuk emel anda dengan tepat dan ringkas – Bantu emel anda untuk dapatkan perhatian pegawai sumber manusia. Tulis tajuk emel anda dengan tujuan dan jawatan yang anda pohon.

    Sebagai contoh;Tajuk emel: Permohonan jawatan juruteknik mekanikal di syarikat ABC Berhad.
  • Gunakan struktur bahasa dan tatabahasa yang betul – Walaupun melalui emel, anda perlu tahu permohonan kerja ini adalah secara formal. Jadi anda perlu menulis emel dengan menggunakan struktur ayat dan tatabahasa yang betul. Elakkan penggunaan singkatan perkataan dan juga campur aduk di antara bahasa. Jika emel permohonan kerja tersebut ditulis di dalam Bahasa Melayu, teruskan semuanya di dalam Bahasa Melayu. Begitu juga sebaliknya dengan bahasa yang lain.
  • Pastikan lampiran dokumen dan fail adalah betul dan boleh dibaca – Ini adalah satu perkara yang sangat penting. Jika anda gagal memastikan fail dan dokumen yang dilampirkan adalah tepat dan boleh dibaca, peluang anda untuk diterima bekerja mungkin akan tertutup terus.

Pihak majikan pasti mahukan pekerja yang teliti. Jika fail tersalah nama, tertukar nama syarikat yang ingin dipohon dengan syarikat lain dan sebagainya pasti persepsi pihak syarikat terhadap anda akan menjadi kurang baik. Malah berkemungkinan mereka akan merasakan calon seperti itu melakukan kerja sambal lewa dan tidak serius dengan kerja.

Betul, manusia tidak boleh lari dari kesilapan, namun anda perlulah beri persepsi yang bagus kepada bakal majikan anda. Jadi pastikan anda semak dengan sebaik mungkin ya.

Pastikan anda menghantar emel permohonan kerja ini bersama-sama dengan surat permohonan kerja (cover letter) dan resume anda yang terkini. Emel permohonan kerja anda pula bolehlah ditulis dalam format yang berikut:

Bahagian 1 – Tajuk emel

Bahagian 2 – Kandungan emel

- Pengenalan diri anda secara ringkas dan tujuan anda menghantar emel ini.
- Pengalaman kerja atau latihan industri yang berkaitan dengan jawatan yang dipohon
- Kelayakan dan kelebihan diri anda (secara ringkas) untuk jawatan yang dipohon

Bahagian 3 – Penutup dan maklumat untuk dihubungi seperti no telefon.

Bahagian 4 – Lampiran. Pastikan saiz lampiran tidak terlalu besar. Anda boleh gunakan beberapa perisian percuma yang terdapat di laman web untuk mengecilkan saiz fail lampiran anda.

Setelah selesai, pastikan anda menyemak kembali struktur ayat, ejaan, jawatan yang dipohon, syarikat tempat kerja yang anda mohon dan juga lampiran yang disertakan di dalam emel. Pastikan semua maklumat yang diberikan adalah betul sebelum anda mula menghantar emel permohonan kerja anda.

Kebiasaannya jika setelah dua minggu anda menghantar emel permohonan kerja dan masih tidak dihubungi oleh pihak syarikat, anda mungkin tidak dicalonkan untuk menduduki temuduga bagi jawatan tersebut. Walau bagaimanapun, anda boleh semak dengan pihak syarikat tersebut dengan menghantar emel ringkas untuk bertanyakan status permohonan anda.

Yang bulat tidak datang bergolek, yang pipih tidak datang melayang. Sebagai pencari kerja, anda perlu terus berusaha, berdoa dan bertawakal kepada Tuhan yang Esa. Berkat usaha anda yang berterusan, anda pasti akan beroleh kerjaya yang diidamkan.